HØJESTERETSSAGEN OM
SKOV- OG NATURSTYRELSENS ULOVLIGE FORSØG PÅ AT KRIMINALISERE DEN
FRIE FÆRDSEL PÅ DE DANSKE KYSTER
SKOV- OG NATURSTYRELSENS ULOVLIGE ADMINISTRATION
Højesteret fastslog den 11. maj 2004, at ingen kan kræve hverken
betaling eller forhåndsanmeldelse for at færdes (herunder også
klatre med sikringsudstyr) på kystarealerne.
Derudover fastslog højesteret, at friklatring med reb og sikringsmidler
måtte anses for at være færdsel til fods, hvorfor det derfor også
er omfattet af de almindelige adgangsbestemmelser for færdsel
på offentlige arealer.
Se højesterets domsresumé af afgørelsen.
Dermed blev der sat punktum for en lang sag om, hvorvidt der fortsat
skulle være fri adgang til at færdes og opholde sig på vore danske
kystaraler eller, om Skov- og Naturstyrelsen (SNS) uden om folketinget
kunne ændre reglerne, så der i stedet fremover skulle indhentes
tilladelse og betales herfor.
Med både breve, trusler og politianmeldelse havde skovrideren
på Bornholm, Tom Nielsen, gennem 7-8 år nemlig aktivt forsøgt
at ændre og dermed hindre offentlighedens lovfæstede, frie adgang
til de danske kyster.
Samtidigt har han uden om folketinget forsøgt at ændre restspraksis
for adgangen til kysten, hvilket selvfølgelig er ulovligt.
Nedenfor følger en redegørelse for den mærkværdige sag, som måtte
helt i højesteret, før det blev fastslået, at også skovrider Tom
Nielsen og Skov- og Naturstyrelsen skal følge loven.
Domsresumé fra Højesteret
Sagens kendsgerninger
Det retslige efterspil
Højesterets konklusioner
Besværligt men vigtigt
Skovriderens og Skov- & naturstyrelsens ulovligheder
Skovrideren forstår fortsat ikke hverken lov eller højesterets
afgørelse
Risiko for politianmeldelse
Anbefaling og konklusion
Billeder af de berørte klipper
DOWNLOAD ARTIKLEN
Læs også artikel fra Bornholms Tidende om, at klatring på Helligsomsklipperne
ikke kan straffes.
SAGENS KENDSGERNINGER
Den 11. september 2001 underviste jeg et hold kursister i klatring
med reb og sikringsudstyr på kystklipperne på Hammeren.
Pludselig blev vi afbrudt af en højtråbende person, Kim Sørensen,
der viste sig at være sendt af rapellearrangør, Jakob Rømer Barfod
for at meddele os, at vi skulle forsvinde øjeblikkeligt, idet
han havde lejet arealet af skovrideren og dermed havde eneret
til området.
Vi foreslog, at Jakob Rømer selv kom ned til os, så vi kunne forklare
ham om naturbeskyttelseslovens §22, der giver adgang for alle
til at færdes og opholde sig på kystarealerne, og som gør det
strafbart at forsøge at forhindre denne lovhjemlede frie adgang.
Gennem Kim Sørensen meddelte Jakob Rømer, at han ikke selv ville
møde os og, at vi ville blive politianmeldt, hvis vi ikke flyttede
os øjeblikkeligt.
Jeg har i 27 år færdedes og klatret både i det aktuelle område
og på en række andre klatresteder, i ind- og udland.
Jeg har imidlertid aldrig oplevet, at man kunne leje et iøvrigt
ikke nærmere defineret offentligt kystområde for derefter at smide
alle andre væk fra dette.
Det er i det hele taget almindelig praksis overalt -også for klatrere-,
at man indretter sig i mindelighed, når man møder hinanden.
En ulovlig anmeldelses- og betalingsordning, som den skovrideren
og Jakob Rømer i fællesskab forsøgte at indføre for klatring og
færdsel på kysten, finder således end ikke anvendelse på Kullen
i Sverige, hvor der er op mod hundrede gange flere klatrere end
på Bornholm.
Da der i samme område er en lang række andre ruter af samme sværhed
og højde, foreslog vi Kim Sørensen, at de i stedet brugte nogle
af disse til Jakob Rømers rapelling.
Det mente han imidlertid ikke var nogen god ide, tilsyneladende
fordi hverken han eller Jakob Rømer selv kunne sætte sikringer
andre steder end på de ruter, som deres små poser med særligt
udvalgte sikringer var beregnet til.
På den baggrund tilbød vi i stedet at opsætte sikringerne for
dem på ruterne ved siden af, men Kim gentog blot sin trussel og
krævede, at vi øjeblikkeligt forlod området (hvordan det så end
var defineret).
Jeg svarede ved at forsøge at forklare ham bestemmelserne i naturbeskyttelsesloven,
men han lod ikke hverken til at kunne forstå eller til at ville
respektere disse og fastholdt i stedet, at vi skulle flytte os
øjeblikkeligt, hvis vi ikke ville politianmeldes.
Da det forekom rimeligt at forvente, at politiet enten kendte
til eller i det mindste kunne sætte sig ind i loven, klatrede
vi roligt videre.
En lille time senere ankom så skovfoged Tommy Hansen.
Han forlangte, at vi fjernede os øjeblikkeligt, idet Jakob Rømer
havde lejet alle kystklipperne.
Forundrede over, at Skov- og Naturstyrelsens repræsentant tilsyneladende
heller ikke kendte den lov, som han var ansat til at administrere,
forsøgte vi derfor tålmodigt også at forklare ham om reglerne
om frit ophold og færdsel på kystarealerne, jvf. naturbeskyttelseslovens
§22.
Han lod imidlertid heller ikke til hverken at kende, forstå eller
interessere sig for loven og forlangte i stedet, at vi fjernede
os fra området øjeblikkeligt.
Jeg fastholdt, at loven stod over embedsmændenes ukendskab til
denne og over de ulovlige lejeaftaler, som de måtte have indgået
med kommercielle rapellearrangører.
Han svarede blot ved igen at true med politiet.
I tillid til denne myndighedsrepræsentants evne til at læse loven,
fortsatte vi selvfølgelig med at klatre.
Yderligere en times tid senere ankom så to betjente på de bornholmske
kystklipper.
De meddelte, at de havde fået til opgave at fjerne os fra området
med det samme.
Jeg forsøgte også at sætte dem ind i loven og bad dem om at redegøre
for, hvilken hjemmel de mente at have til at forlange os væk fra
kysten.
Da de ikke kunne svare, valgte de i stedet at sigte mig uden iøvrigt
at oplyse mig om, hvad jeg var sigtet for.
DET RETSLIGE EFTERSPIL
Senere modtog jeg så en sigtelse, hvoraf det fremgik, at jeg var
sigtet for at have overtrådt naturbeskyttelseslovens § 24, der
drejer sig om færdsel i det åbne, udyrkede land (ikke kysten).
Efter § 24 er der mulighed for at kræve tilladelse for arrangementer
i det åbne land.
De aktuelle klipper lå imidlertid med fødderne i havet, og loven
definerer kysten som området op til den sammenhængende landvegetation,
der i dette tilfælde først begyndte 25-30 meter længere inde i
landet.
Se flere billeder fra de omtalte klipper.
Jeg var således ikke i tvivl om, at vi havde befundet os på et
kystareal, omfattet af naturbeskyttelseslovens § 22, hvor der
ikke kan forlanges hverken tilladelse eller betaling.
Det fremgår oven i købet af stk. 3, at det er strafbart at forsøge
at forhindre denne frie adgang.
Da jeg senere modtog bødeforlægget, sigtede man mig desuden for
overtrædelse af bekendtgørelse nr. 835, som imidlertid var ugyldig
på tidspunktet for hændelsen.
Da jeg desuden mente, at det burde stå klart, både for Skov- og
Naturstyrelsen og politiet, der begge havde været på kystklipperne
den pågældende dag, at vi havde befundet os på et kystareal, nægtede
jeg selvfølgelig at betale bøden, hvilket medførte, at jeg blev
stævnet i Rønne byret.
Her forsvarede jeg mig dels med, at man ikke kan dømme for overtrædelse
af en ugyldig bekendtgørelse og dels med, at jeg ikke havde færdedes
i et åbent udyrket areal (§24) men derimod på et kystareal (§22).
Byretten gav mig ret i, at
- bekendtgørelsen ikke var gældende og
- at vi IKKE havde befundet os på et udyrket areal, men derimod
på et kystareal, hvor det er strafbart at forsøge at forhindre
den frie adgang.
Til gengæld mente byretten så, at klatring ikke var færdsel til
fods, hvorfor det ikke skulle være tilladt !
Jeg blev altså sigtet for overtrædelse af en bestemmelse, som
ikke længere var gældende, og dømt efter en bestemmelse, som jeg
aldrig havde været sigtet for.
Begge dele er i strid med retsplejeloven.
Da vi ikke havde benyttet hjælpemidler til at hjælpe os op ad
klipperne, og vi derfor alene havde bevæget os ved hjælp af vor
egen krop, blev det næste spørgsmål derfor, hvordan man så ville
definere klatring?...
I praksis var det kun brugen af hænderne som adskilte klatring
fra øvrig færdsel.
Byretsdommen betød, at de fleste danskere dermed kunne straffes,
hvis de tog hænderne til hjælp for at kravle op ad f.eks. klipper,
klinter og klitter på de danske kyster.
Dette var selvfølgelig en helt uholdbar retstilstand, hvorfor
jeg besluttede at overklage byrettens afgørelse. Efter en ankebevilling
fra procesbevillingsnævnet kom sagen derfor i landsretten.
Landsretten bekræftede byrettens vurdering af, at der var tale
om et kystareal (§ 22) og dermed også af, at skovrideren havde
taget fejl, når han anmeldte for overtrædelse af naturbeskyttelseslovens
§ 24.
Landsretten fulgte imidlertid også byrettens påstand om, at klatring
ikke var færdsel til fods, hvilket selvfølgelig fortsat efterlod
danskerne i den retstilstand, at de ikke må tage hænderne til
hjælp, hvis de færdedes på kystarealerne.
Det åbenlyst uholdbare i denne situation fik mig derfor til at
forsøge sagen indbragt for en grundigere juridisk vurdering.
Igen lod procesbevillingsnævnet til at kunne se problemerne, dels
i sagshåndteringen, dels i den retstilstand, som var opstået efter
afgørelserne i by- og landsret, og sagen kunne derfor indbringes
for højesteret.
Som for at understrege seriøsiteten i behandlingen af hele sagen
modtog jeg så en opkrævning fra politiet, hvoraf det fremgik,
at jeg, udover sagsomkosninger, nu skulle betale kr. 2.000,- i
bøde, selv om landsretten kun havde vedtaget en bøde på kr. 1.000,-
!
HØJESTERETS KONKLUSIONER
Lidt over et år senere, den 11. maj, 2004, forelå så højesterets
afgørelse.
Højesteret fastslog, at
- jeg blev frifundet for alle anklager,
- der var tale om et kystareal og ikke om et åbent udyrket areal.
- ingen kan forlange hverken tilladelse eller betaling for at
klatre på kystarealerne.
- ingen borgere kan bortvise andre borgere fra kysten,
- klatring med brug af sikrings- og klatreudstyr samt reb ER tilladt
på de danske kystarealer, fordi det både praktisk og juridisk
opfattes og defineres som færdsel til fods.
Læs evt. domsresuméet fra Højesteret.
BESVÆRLIGT MEN VIGTIGT
Det er klart, at en sådan sag er både besværlig og tidskrævende.
Derudover har forløbet været forbundet med en anseelig økonomisk
risiko, der især hænger sammen med sagens omkostninger.
I byretten mødte jeg uden forsvarer.
Den mulighed findes imidlertid ikke i hverken lands- eller højesteret,
og sagsomkostningerne kunne derfor hurtigt løbe løbsk.
Det spillede selvfølgelig også ind, at modparten var staten, som
jo har ubegrænsede ressourcer, tid og juridisk kompetence til
rådighed.
Beslutningen om at føre en sag om en bøde på kr. 1.000,- helt
til højesteret var derfor en afvejning af risikoen ved eventuelt
at tabe sagen mod det principielt vigtige i at vinde den.
Hvis jeg blot betalte bøden, ville skovrider Tom Nielsen dermed
have haft held til at indføre et administrativt tilladelsesbureaukrati
for færdsel og ophold på de danske kystarealer, som der ikke er
hjemmel til i loven.
Med en dom, ville der nemlig være dannet en ny retspraksis for,
at det var ulovligt at færdes på kystarealerne uden forinden at
have indhentet tilladelse og betalt herfor.
Det mente jeg var i strid med både grundloven og naturbeskyttelseslovens
§ 22, der ikke blot giver fri adgang for til at færdes og opholde
sig på kystarealerne, men også gør det strafbart at forsøge at
forhindre denne frie adgang (§22, stk. 3).
Jeg undlod derfor at betale bøden, og dermed var sagen inde i
retssystemet.
Tre et havlt år senere kunne det med baggrund i højesterets afgørelse
fastslås, at jeg havde ret.
SKOVRIDERENS OG SKOV- & NATURSTYRELSENS ULOVLIGHEDER
Tilbage står spørgsmålene om, hvordan skovrideren i den grad kunne
misforstå, ignorere og forsøge at ændre den lov, som han formelt
set burde have været den højeste administrator og forsvarer af?
Allerede i slutningen 1990erne forsøgte Tom Nielsen ved dekret
at gennemtvinge en administrationstung betalingsordning for færdsel
på statens arealer.
Gennem adskillige breve forsøgte vi at få skovrideren til at indse
det uholdbare og ulovlige heri.
Svar lå det tungt med. Henvendelser forsvandt iflg. skovrideren
på hans opslagstavle.
Til sidst gik vi til medierne.
Så svarede skovrideren.
Han ville invitere til et møde.
Imidlertid skete intet.
Først efter yderligere et halvt år, lykkedes det at få et møde
med skovrideren.
Han erkendte, at dekretet på visse punkter var problematisk.
Efter mødet viste det sig dog, at han alligevel ikke ville gøre
noget ved de urimeligheder eller ulovligheder, som vi havde påpeget.
Ydermere udvidede han dekretet til også at gælde kystarealerne.
Den åbenlyst ulovlige praksis med lejeaftaler af ikke nærmere
definerede kyststrækninger var tilsyneladende indført sammen med
Jakob Rømer, der på den måde mente sig berettiget til at bortvise
andre fra kysten.
I politianmeldelsen af 12. september 2001 forklarede skovrider
Tom Nielsen sit ulovlige forsøg på at henføre kystklipperne til
reglerne for de åbne udyrkede araler og dermed til de områder,
som skovrideren kan kræve tilladelse for at gennemføre visse kommercille
aktiviteter på, ved at påstå, at:
En sådan aktivitet kræver ejerens tilladelse jf. adgangsbekendtgørelsen.
Det står der imidlertid intet om i bekendtgørelsen, idet det kun
er i områder under §23 (skove) og §24 (åbne udyrkede arealer),
at denne mulighed findes.
I et supplerende brev til politiet af 11. december 2001, påstår
skovrideren ydermere, at klippeklatring ikke er; ...omfattet af den adgang, der efter naturbeskyttelseslovens
(Lovbekendtgørelse nr. 835 af 1. november 1997) §24 er til at
færdes til fods på udyrkede arealer...
Bekendtgørelse nr. 835 var imidlertid ikke gældende.
Endnu en gang forsøgte skovrideren altså at henføre kyststrækningerne
under reglerne for åbne arealer.
Som han yderligere skrev i samme brev:
Dertil kommer, at kommercielle aktiviteter på udyrkede arealer
kræver ejerens tilladelse.
Både gennem administration, politianmeldelse og anden korrespondance
har skovrideren altså afsløret, at han ikke kan eller vil skelne
mellem de tre arealtyper, som han er sat til at administrere (naturbeskyttelseslovens
§22, §23 og §24, vedr. hhv. strande, skove og åbne arealer).
Både byret, landsret og højesteret har slået dette fast, ligesom
de har fastslået, at skovrideren heller ikke kender reglerne for
færdsel på disse arealer.
På trods heraf har skovrideren altså været parat til at politianmelde
borgerne i et forsøg på at tvinge disse til at anerkende hans
misforståede og ulovlige udlægning af loven.
Kun ved at nægte at flytte os og siden ved at nægte at betale
bøden, lykkedes det en del år senere at få højesterets ord for,
at Jakob Rømers og skovriderens praksis var ulovlig.
Højesteret fastslog endvidere, at klatring med brug af hænder,
reb og sikringsmidler både praktisk og juridisk set selvfølgelig
er færdsel til fods.
Dermed har dommen selvfølgelig også betydning på alle andre arealer,
hvor det heller ikke vil være juridisk muligt at skelne mellem
klatring og anden færdsel til fods og dermed heller ikke vil være
muligt at forsøge at kriminalisere klippeklatring som en særligt
skadelig eller kriminel færdselsform.
Uden indgriben fra højesteret ville konsekvensen have været, at
det var lykkedes skovrideren at få indført regler om anmeldelse,
tilladelse og betaling for færdsel på kystarealerne på trods af,
at loven (og folketinget) har besluttet, at man her kan færdes
frit, uanset om det er med klippeklatring og uanset, om det er
kommercielt.
SKOVRIDEREN FORSTÅR FORTSAT IKKE HVERKEN LOV ELLER HØJESTERETS
AFGØRELSE
Det mest foruroligende er måske, at skovrideren tilsyneladende
fortsat ikke forstår, hverken, hvad der står i loven eller, hvad
årsagen er til højesterets afgørelse.
Iflg. TV-2 Bornholm mener skovrideren således fortsat ikke, at
højetesrets afgørelse bør give anledning til selvransagelse.
Skovrideren overser belejligt, at sagen har været behandlet gennem
tre retsinstanser og, at alle tre har været enige om, at han har
misforstået både grundlov, retsplejelov og naturbeskyttelseslov.
Også overfor Bornholms Tidende afslører skovrider Tom Nielsen
sin fortsatte manglende evne eller vilje til at forstå det juridiske
grundlag for hans arbejde og hans tilsyneladende ligegyldighed
med grundlæggende praktiske og juridiske forudsætninger herfor.
Efter højesteretsdommen, den 12. maj då. udtaler han således at
sagen har været ...behandlet i alle tre retsinstanser ...af sære grunde....
Det kan da godt være, at det forekommer skovrideren sært.
Imidlertid gør loven og højesteret det klart, at skovrideren ulovligt
har forsøgt at begrænse borgernes frie adgang til at færdes og
opholde sig på kystarealerne, ligesom dommen gør det klart, at
skovrideren aldrig har forstået, hvilke regler der gælder for
færdsel og ophold på kysten.
Det, der derfor for alvor er sært, er, at skovrideren ikke for
længst har sat sig ind i og tilsyneladende fortsat heller ikke
forstår den lovgivning og de bestemmelser, som regulerer hans
arbejde.
Tilsvarende forekommer det sært, at han ikke kan kende forskel
på de tre landskabstyper, som det er meningen, at han skal administrere.
Endelig og ikke mindst forekommer det sært, at han er villig til
at politianmelde borgerne på den baggrund.
Man skal være mere end almindeligt optaget af sin egen ophøjethed
for at tro, at man som skovrider ikke behøver hverken at kende
eller administrere efter loven.
Det bliver for alvor foruroligende, når skovrideren, selv efter
højesteretsdommen, finder det sært, at sagen måtte helt til højesteret
for at få fastslået, at loven også gælder for skovrideren.
Dermed risikerer skovrideren at blive dømt for overtrædelse af
naturbeskyttelseslovens §22 stk. 3, der gør det strafbart at forsøge
at forhindre den frie afgang til at færdes og opholde sig på de
danske kystarealer.
RISIKO FOR POLITIANMELDELSE
Efter højesteretsafgørelsen udtalte formanden for Danmarks Naturfredningsforenings
lokalkomite på Bornholm, Jørgen Butzback, til Bornholms Tidende,
den 12. maj då., at ...højesteret (kom) frem til sin afgørelse, fordi det ikke kan
bevises, at Christian Almer har klatret., og han fortsætter med at konkludere, at han bestemt kunne finde på at anmelde klippeklatring på Helligdomsklipperne....
Af højesteretsdommen fremgår det imidlertid, at det hele tiden
har været klart, at der var tale om klippeklatring med både sikringsmidler
og reb, og det fremgår iøvrigt også som præmis for frifindelsen.
At højesteretsdommen naturligvis gælder samtlige danske kyststrækninger
fremgår bl.a. af, at den bygger på naturbeskyttelseslovens §22,
der gælder i hele Danmark, ligesom det understreges kraftigt og
direkte i kendelsen, hvori det bl.a. hedder, at Formålet med
bestemmelsen i lovens §22 er at give befolkningen adgfang til
sådanne områder, også selv om de er ejet af private.!
Altså også på Helligdomsklipperne, der er fondsejede.
Jørgen Butzbacks udtalelser bliver ikke mindre mærkværdige af,
at det allerede flere år før højesteretsdommen blev slået fast,
at det ikke var strafbart og dermed lovligt at klatre på Helligdomsklipperne.
Allerede i 1996 anmeldte Jørgen Butzback nemlig selv et par klippeklatrere
for at være på Helligdomsklipperne.
Anmeldelsen førte til en sigtelse, der imidlertid nogle måneder
senere medførte tiltalefrafald, da politiet og statsadvokaten
ikke mente, at der var noget strafbart i forholdet.
Læs beretningen om Jørgen Butzbacks mærkværdige politianmeldelse af
klatring på Helligsdomsklipperne, som den stod at læse i Bornholms
Tidende i 1997.
Udover, at det altså allerede tidligere er slået fast, at det
ikke er strafbart og dermed heller ikke ulovligt at klatre på
Helligdomsklipperne, så fremgår det altså også nu med al tydelighed
af højesteretsdommen, at klatring med sikringsudstyr på kystklipperne
i hele landet, både på offentlige og private områder er tilladt.
Det er både tankevækkende og foruroligende, at formanden for lokalkomiteen
for Danmarks Naturfredningsforening på Bornholm tilsyneladende
ikke kan læse, forstå eller respektere hverken politiets tidligere
afgørelser, loven eller den nylige højesteretsafgørelse og, at
han på trods deraf er parat til at foretage politianmeldelse af
folk, der lovligt klatrer på kystklipperne ved Helligdommen.
Jørgen Butzback lægger dermed også op til at overtræde naturbeskyttelseslovens
§22, stk. 3, der gør det strafbart at forsøge at forhindre den
frie adgang til at færdes og opholde sig på både offentlige og
private kyststrækninger.
En ret, som vi har nu har højesterets ord for også indbefatter
klippeklatring med reb og sikringsmidler.
Jørgen Butzback vil selvfølgelig og øjeblikkeligt blive politianmeldt
for overtrædelse af naturbeskyttelsesloven § 22, stk. 3, hvis
han fortsat mener, at han står over Danmarks højesteret og igen
skulle forsøge at kriminalisere og dermed forhindre klippeklatring
på kystklipperne ved Helligdommen.
KONKLUSION OG ANBEFALING.
Skovrideren har i denne sag optrådt som en gammel, vranten sherif,
der tilsyneladende troede, at han ikke bare stod over men også
var selve loven.
Han har desuden optrådt både usmidigt, fagligt imkompetent og ikke mindst ulovligt.
Kun en højesteretsafgørelse kunne gøre dette klart.
I et moderne samfund kræver jobbet som skovrider imidlertid en
langt større juridisk indsigt og forståelse for, at skovrideren
blot er en embedsmand, der er sat til at tjene både borgerne og
de flere hundrede årige traditioner for færdsel i Danmark, som
de bl.a. er udtrykt i naturbeskyttelsesloven.
Jeg vil stærkt anbefale, at Tom Nielsens eventuelt fortsatte forvaltning
af stillingen som skovrider tages op til alvorlig overvejelse
og i hvert fald betinges af en intensiv uddannelse, dels i naturbeskyttelsesloven,
dels i grundlæggende retspleje.
Enten er skovrider Tom Nielsen så inkompetent, at han vitterligt ikke kan
kende forskel på de landskabstyper, som han er sat til at administrere
på befolkningens vegne, jvf. naturbeskyttelsesloven, eller også har han bevidst og ulovligt forsøgt at forhindre
og vanskeliggøre den ret, vi alle har til uden videre at opholde
os og færdes på vore kystarealer.
Og det er strafbart iflg. naturbeskyttelseslovens §22 stk. 3.
Forsøgene på at kriminalisere den frie færdsel på de danske kyster
gennem krav om anmeldelse og betaling og med politianmeldelser
og bøder er mislykkedes.
Klatring og anden færdsel på kystarealerne er atter afbureaukratiseret
og fri.
Christian Almer,
11. august, 2004.
Ny udvikling i sagen:
På trods af ovennævnte fremsatte Skov- og naturstyrelsen, den
13. september, 2004 udkast til ny bekendtgørelse, som man hævdede
var gældende fra maj 2005 efter en høringsrunde, hvor man aldeles
ignorerede alle protester vedr. klatring.
I den nye bekendtgørelse, lagde SNS bl.a. op til helt at forbyde
al friklatring med reb og sikringsudstyr på kysten, selv om dette
strider imod både naturbeskyttelsesloven og højesterets præcisering
deraf.
Læs mere om dette forsøg på at omgå både naturbeskyttelsesloven, der
er vedtaget i Folketinget og giver fri adgagng til at færdes på
kysterne og højesterets afgørelse, der giver fri adgang til at
klatre med reb og sikringsudstyr.
Du kan også downloade det nye udkast til bekendtgørelse. (pdf, 20 kB).
Tilsvarende kan du downloade Dansk Vejlederkreds' høringssvar.
Endelig kan du læse flertalserklæring og flertalsreferat fra mødet med SNS, den 19.
august, 2005, hvori en række personer og institutioner erklærer og underskriver,
at de anser SNS's praksis og den nye bekendtgørelse for ulovlig
og, at de derfor selvfølgelig heller ikke vil respektere den,
da den bl.a. strider mod både naturbeskyttelsesloven og højesterets
præcisering deraf.
Du kan også downloade denne flertalserklaring og -referat.
©Må ikke kopieres, hverken helt eller delvist uden skriftlig tilladelse.
Tegning: Henrik Monved. Gengivet med særlig tilladelse.
|
© Copyright. Dansk Vejlederkreds |