Højesteretssagen om skovriderens og Skov- og Naturstyrelsens kriminalisering af den frie færdsel på de danske kyster. Højesteretssagen om skovriderens og Skov- og Naturstyrelsens kriminalisering af den frie færdsel på de danske kyster.



Skov- og Naturstyrelsens ulovlige
forsøg på at forbyde færdsel, herunder friklatring, gennem ny
"Bekendtgørelse om offentlighedens adgang
til at færdes og opholde sig i naturen."
.

Efter højesterets dom og dermed stadfæstelse af, at klatring på kystarealerne er tilladt jvf. naturbeskyttelseslovens §22, forsøger Skov- og naturstyrelsen nu alligevel at kriminalisere friklatring ved at ændre bekendtgørelsen, således, at klatring på kysterne fremover bliver forbudt.

Med et udkast til ny bekendtgørelse, udsendt, den 14. september, 2004, forsøger at Skov- og Naturstyrelsen(SNS) således at ulovliggøre noget, som både er tilladt iflg naturbeskyttelsesloven og som højesteret også har givet klart udtryk for var lovligt.
Det sker med en tilføjelse til §28, hvori det hedder, at det ikke længere vil være tilladt, at "Klatre med sikringsudstyr eller brug af andre hjælpemidler.".

Skov- og naturstyrelsen giver i et notat udtryk for, at styrelsen "...AGTER at fastholde praksis, hvorefter klippeklatring med brug af udstyr på styrelsens arealer på Bornholm kan finde sted uden tilladelse, hvis den udføres af op til 5 personer (inklusiv instruktør)".
Det ønsker Skov- og naturstyrelsen imidlertid ikke at indføre i bekendtgørelsen, og der er derfor alene tale om en ansvarsfri tilkendegivelse, som kan ændres, bruges eller annuleres efter forgodtbefindende.
I den forbindelse er det værd at hæfte sig ved, at der i notatet står "...fastholde en praksis...".
Det betyder jo, at styrelsen fortsat agter at lade kommercielle arrangører af rapelling få fortrinsret til klipperne og til at forlange andre "almindelige" klatrere bortvist, hvis disse tilfædigvis måtte være i området, som vi jo også har set eksempler på tidligere.

Dette forhold bekræfter Hans Henrik Scheibel Nielsen fra SNS, der også er forfatter af udkastet til ny bekendtgørelse.
Han forklarer således meget klart, at forbuddet mod klatring alene ønskes indført af hensyn til den kommercielle aktør, Jacob Rømer, som fortsat ønsker at kunne tilrettelægge klatring og rapelling for store grupper på de bornholmske kystklipper uden at "risikere", at der er andre på klipperne.

Med den nye bekendtgørelse lægger SNS således alene op til at tilgodese denne enlige arrangørers ønske om at kunne råde over de bornholmske kystklipper til storkommercielle aktiviteter på bekostning af den lovfæstede og i højesteret stadfæstede mulighed for, at almindelige borgere og klatrere til at færdes til fods, herunder at klatre på kystklipperne.

Hvis bekendtgørelsen vedtages i dens nuværende form, lægger SNS dermed op til at forbyde al klippeklatring.
Tilsvarende lægger SNS op til, at det alene skal være op til f.eks. Skovrideren eller SNS at bestemme, hvem, hvor og hvornår, der evt. må klatres (mod betaling).

På trods af flere høringsrunder under vinteren 2004 -05, , hvor SNS uden hverken dialog eller begrundelse totalt ignorerede de indkomne protester, meddelte SNS i maj 2005, at den nye bekendtgørelsen nu trådte i kraft.

Bekendtgørelsen er i strid med både naturbeskyttelsesloven og Højesterets præcisering heraf og dermed ugyldig.

Gennem SNSs ulovlige forsøg på at kriminalisere brugen af sikringsudstyr eller hjælpemidler i forbindelse med færdsel til fods, herunder friklatring på kystarealerne, så forsøger SNS at kriminalisere en lang række mennesker.

Her er det imidlertid vigtigt at være opmærksom på, at SNS samtidigt også kriminaliserer sig selv, da SNS rigtigt mange steder netop har forsøgt at gøre kysten mere tilgængelig, bl.a. ved en omfattende brug af sikringsudstyr og hjælpemidler, herunder bl.a. reb, gangbroer, stiger, trapper og stier mv. for at lette adgangen til netop kystklipperne.

Før SNS har fjernet alt det sikringsudstyr og alle de hjælpemidler mv., som SNS selv har placeret på f.eks. kystklipperne for at lette adgangen til disse, er SNS' muligheder for at forsøge at kriminalisere borgerne for at bruge sikringsudstyr og hjælpemidler ved færdsel og klatring på kystarealerne indlysende -også af den grund- uholdbar og ulovlig.

Med bekendtgørelsen forsøger SNS reelt at ophæve både naturbeskyttelsesloven, der bl.a. fastslår, at der er fri adgang til at færdes til fods på de danske kyster og højesterets præcisering af denne lov, der fastslår, at denne ret selvfølgelig også gælder, selv om der klatres med reb og sikringsudstyr.

Både SNS' forsøg på at ignorere højesterets afgørelse og bekendtgørelsen som sådan må karakterises som ulovlig.Alene af den grund vil den derfor heller ikke blive respekteret i nogen relevant sammenhæng.

Bekendtgørelsen er kort sagt lovstridig og dermed ulovlig.

Dette understreges også af flere sager, hvor SNS efter offentliggørelsen af den nye bekendtgørelse har politianmeldt borgere for overtrædelse af denne, mens anklagemyndigheden og Statsadvokaten derefter har afvist, at der grundlag for at rejse sigtelse, bl.a. med henvisning til højesteretsdommen

Både SNS' lovstridige praksis og ulovligheden af bekendtgørelsen kommer tydeligt til udtryk i fleertalserklæringen og flertalsreferatet fra mødet med SNS på Bornholm, den 19. august, 2005.
Læs flertalsreferat og flertalserklæring fra møde med SNS på Bornholm, den 19. august, 2005!


DOWNLOAD UDKASTET TIL BEKENDTGØRELSE MED NOTERINGER, DER VISER, HVILKE ÆNDRINGER DER FORESLÅS INDFØRT.

Download udkastet i pdf-format (20 kB)

Pdf-filer kan læses med programmet Acrobat Reader, der kan downloades gratis på:

http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep.html


DOWNLOAD OGSÅ DANSK VEJLEDERKREDS' HØRINGSSVAR..

Download høringssvaret i pdf-format (196 kB)


Der er iøvrigt enkelte andre punkter i udkastet til ændret bekendtgørelse, som det også er værd at bide mærke i.
Af udkastet fremgår det nemlig, at man ønsker en skærpelse af mulighederne for at sove i de offentlige danske skove.
Således har det hidtil kun heddet, at det ikke var tilladt opstille telte.
Med den nye bekendtgørelse foreslås det, at denne sætning udvides med "og lign.", således, at man nu også forsøger at kriminalisere bivuakering i skovene.
Vi finder dette forsøg på at indskrænke mulighederne for at bruge de danske skove om natten både bekymrende og ikke mindst helt ubegrundet, og vi foreslår derfor, at tilføjelsen udgår.


Det er vigtigt, at så mange som muligt gør noget så hurtigt som muligt, for på den måde at synliggøre SNS' forsøg på at omgå både den folketingsvedtaget naturbeskyttelseslov, der ellers giver fri adgang til at færdes på lustklipperne og den højesteretsafgørelse, der med naturbeskyttelsesloven som udgangspunkt, fastslår at også klatring med brug af reb og sikringsudstyr karakterises som færdsel til fods og dermed er omfattet af denne frie ret.

Skriv gerne protester direkte til Skov- og naturstyrelsen på:
sns@sns.dk
eller på:
hsn@sns.dk

Du kan også ringe til Hans Henrik Scheibel Nielsen i Skov- og naturstyrelsen på: 39-47 24 44.

Hvis du er medlem af relevante klubber, foreninger eller forbund, f.eks. spejderforeninger, DGI, Friluftsrådet, Dansk Orienterings Forbund eller lign., så få evt. også gerne disse til at reagere.
Jo flere protester jo bedre.



Tegning: Henrik Monved. Gengivet med særlig tilladelse.


© Copyright. Dansk Vejlederkreds
November, 2023.