Faldfaktor forklaret... Mange klatrere forstår virkelig ikke faldfaktor-koncepet.. Imidlertid
er det rimelig simpelt, selv om du hadede matematik (Dette er matematik, som du kan
bruge senere i livet. Faktisk kan du bruge det til at få et længere
liv.) Fald Faktoren er simpelthen længden af faldet divideret med længen af rebet fra klatreren
til bremsen. Ligningen ser sådan her ud;
Fald Faktor = |
Faldlængde __________
Reb længde |
Fald Faktor 2 er det maksimale du skulle kunne komme ud for i et typisk styrt, da højden af faldet højst kan blive det dobbelte
af rebets længde. Normalt kan faldfaktor 2 kun forekomme når en
førstemand, som ikke har placeret nogle sikringer, falder forbi
sikringsmanden eller bundsikringen, hvis han klatrer solo. Så
snart han sætter en sikring, er længden af faldet formindsket
i forhold til det reb, der er ude, og fald faktoren falder til
under 2. Dit liv afhænger af rebets dynamik...... Fangryk er et resultat af tre ting; rebtype, faldfaktor, og vægten af det faldende objekt. Det er dig. Det er indlysende, at det eneste element i denne ligning, der kan reducere kraften af faldet, er det bungee-lignende stræk af det dynamiske reb (medmindre, selvfølgelig, at du kan tabe dig i vægt virkelig
hurtigt). Derfor er sikkkerhedssystemerne i klatring bygget op
omkring det dynamiske rebs evner til at optage chokbelastninger.
Det dæmper styrtet, reducerer fangrykket og chancen for systemfejl.
Faktisk er det dynamiske reb det eneste "kendte" i hele systemet.
Det er designet til at begrænse kræfterne af en klatrers vægt
(80 KG) i værst tænkelige situation (faldfaktor 2) til ikke mere
end 12 kN. Således kan resten af udstyret designes til at kunne
bruges med denne kendte maksimum grænse. Mere reb betyder mere stræk til at opfange faldet. Dette forklarer
hvorfor et fald faktor 2 styrt på 4 meter giver samme fangryk
- 9 kN - som et på 20 meter , under forudsætnng af, at der benyttes
et dynamisk reb, der lever op til UIAA standarder. Det, der sker,
er det, at det længere fald (og det deraf følgende større fangryk) bliver kompenseret af den længere længde reb, som er ude og kan dæmpe opbremsningen. |